mobs

'

Tevens kan men meer Mobs toevoegen door mods (uitbreidingen) aan Minecraft toe te voegen.

De dieren en monsters die men tegenkomt in het spel worden vaak mobs genoemd. Dit is de afkorting van het Engelse woord mobiles, dat soms in de spelindustrie wordt gebruikt als term voor beweegbare wezens. Sommige mobs zijn vriendelijk, sommige zijn neutraal en andere zijn vijandig. Dit zijn de mobs die de speler in de standaardversie kan tegenkomen:

Vriendelijke Mobs (zullen nooit aanvallen):

  • Chicken - Kip
  • Cow - Koe
  • Pig - Varken
  • Squid - Inktvis
  • Ocelot - Ocelot; als de speler hem vis geeft, verandert deze in een kat.

  • Sheep - Schaap (In wit, lichtgrijs, grijs, zwart, bruin, roze of een andere kleur wanneer de speler een schaap bewerkt met een kleurstof)

  • Mooshroom - Een koe met een paddenstoelenhuid. Als men hem "scheert", dan verandert hij in een normale koe.

  • Villager - Dorpelingen (ook wel Testificates genoemd vanwege een coderingsfout) zijn vreemde wezens die natuurlijk voorkomen in gegenereerde dorpen. Sinds 1.3 kan men met deze Villagers traden oftewel ruilen. Men geeft hen dan voorwerpen in ruil voor Emeralds (groene smaragden) die op hun beurt bij andere Villagers kunnen worden ingeruild voor andere voorwerpen.

  • Snow Golem - Sneeuw Golems kan de speler zelf bouwen door twee blokken sneeuw op de grond te plaatsen en een pompoen daar bovenop zetten. De Sneeuw Golem "helpt" de speler door agressieve mobs aan te vallen met sneeuwballen. Deze zijn niet schadelijk, maar duwen de mob wel een eindje achteruit (ongeveer 1,5 blocks).

  • Bat - Vleermuizen verschijnen vooral in grotten en 's nachts

  • Horse - paarden, in vijf varianten: FoalDonkeyMuleSkeleton horse en Undead horse.

Neutrale Mobs (zullen alleen aanvallen wanneer geprovoceerd):


  • Wolf - Wolf. Kan tam gemaakt worden door de wolf botten te voeren. Tamme wolven lopen achter de speler aan en vallen vijandige mobs aan. Zolang wolven wild zijn (geen halsband), dan werken ze hetzelfde als Zombie Pigmen.

  • Zombie Pigman - Een soort kruising tussen een Varken en een Zombie. Ze komen hoofdzakelijk voor in de Nether en vallen gezamenlijk de speler aan als de speler één Pigman schade toebrengt. Een Zombie Pigman komt zeer zelden voor in de Overworld. Hij ontstaat wanneer een varken getroffen wordt door bliksem.

  • Enderman - Lang, zwart monster. Normaal is hij neutraal, op het moment dat de speler naar hem kijkt wordt hij agressief. Hij kan teleporteren, wat een gevecht redelijk lastig kan maken. Hij kan niet worden geraakt door pijlen.

  • Iron Golem - Dit is de beschermer van de Villagers. Hij gooit vijandelijke Mobs en spelers de lucht in. Het is de tweede sterkste mob in het spel (na de Enderdragon).

Vijandelijke Mobs (vallen direct aan):


  • Zombie - Een zombie. Maakt een kenmerkend 'hersendood' geluid wanneer hij in de buurt van een speler komt.

  • Creeper - Groen monster dat explodeert als de speler er te dichtbij komt. De speler hoort de Creeper niet lopen, vandaar zijn naam.

  • Charged Creeper - Ontstaat wanneer een Creeper wordt getroffen door bliksem. Hij explodeert krachtiger en heeft een gloed over zich, vergelijkbaar met die van 'enchanted' items.

  • Skeleton - Een ondood skelet met pijl en boog.

  • Spider - Spin. Dit is de enige mob die verticale oppervlakken kan beklimmen.

  • Cave Spider - Grottenspin. Zijn beet is giftig, waardoor de speler veel levens kwijtraakt wanneer hij gebeten wordt.

  • Ghast - Wit, vliegend, kwalachtig monster dat voorkomt in de Nether. Spuwt brandende kanonskogels die kunnen worden teruggekaatst door ze te raken met een zwaard of projectiel.

  • Slime - Slijmachtig monster op de bodem van de Minecraft wereld (in verschillende groottes, de kleinste kan geen schade aanrichten).

  • Spider Jockey - Skelet dat rijdt op een spin (Skeleton op een Spider) maar is wel vrij zeldzaam (De kans dat een spiderjockey verschijnt is ongeveer 1 op 100).

  • Blaze - Een wezen dat vuurballen spuwt, komt alleen voor in the Nether (en spawnt alleen in een Nether Fortress).

  • Magma Cube - De Nether-variant van de Slime.
  • Silverfish - Monster dat alleen voorkomt als een blok wordt gehakt in een Stronghold of door een "spawner".[6]

  • Enderdragon - Een enorme zwarte draak die gevonden kan worden in The End (zie ook het kopje The End). De Enderdragon krijgt extra leven door zich door een straal aan de torens van Obsidian te koppelen. Als een speler de Enderdragon verslaat, kan hij The End verlaten en krijgt hij genoeg experience points om van level 0 naar level 120 te gaan. Als een speler The End nu verlaat krijgt hij de aftiteling. De Enderdragon komt officieel voor het eerst voor in Minecraft 1.0.0.

  • Wither - Dit is een boss-mob die door de speler zelf opgeroepen moet worden. De Wither valt spelers aan door exploderende wither skulls op de speler af te schieten. De Wither komt officieel voor het eerst voor in Minecraft 1.4.

  • Wither skeleton - Dit is een nieuwe mob in de "nether", ze zijn een cruciaal onderdeel in het oproepen van de Wither boss-mob. De Wither skeleton komt officieel voor het eerst voor in Minecraft 1.4.

  • Witch - Heks . Spawnt alleen in een moeras. De Witch komt officieel voor het eerst voor in Minecraft 1.4

Ongebruikte Mobs:


  • Giant - Een reus. Dit is een zombie, alleen dan vele malen groter dan de normale zombie. Men kan deze Mob alleen spawnen en dus nooit tegen komen.

Geplande Mobs:


  • Pigman - Dit is te vergelijken met de Zombie Pigman, alleen dan zonder het zombiegedeelte. In principe is het dus gewoon een staand varken. Toen de "Villager" voor het eerst werd geïntroduceerd, werd deze vaak verward met Pigmen. Dit omdat een Villager ook op een varken lijkt.

  • Red Dragon - Een rode draak,lijkt op de enderdragon.

  • Fish - men kan al sinds Alpha 1.2.0 vissen, maar er zijn nu mobs die daadwerkelijk vissen zijn.

 

'